A Kormoran segédcirkáló 1940. december 3-án hagyta el Gotenhafen (azaz a mai Gdynia) kikötőjét, hogy aztán 1941novemberében a földgolyó másik oldalán merüljön hullámsírba. A hajó feladta az angol kereskedelmi hajózás zavarása volt, lehetőleg minél több kereskedelmi hajó tengerbe süllyesztésével, elfogásával. Ennek a feladatának sikerrel megfelelt. Törvényszerű bukásáig 12 hajót (közte egy ausztrál könnyűcirkálót) semmisített meg, illetve fogott el.
A hajó parancsnoka Theodor Detmers fregattkapitány volt. Az ő hajónaplójából válogattam részleteket, bár a tengerészeti zsargon miatt vannak kétségeim a fordításban. Ott vesszük fel a fonalat, ahol a hajó első összecsapásai kezdődnek az Atlanti-óceán középső részén.
„1941. január 6.
[Időjárás:] Az égbolt tiszta, időnként felhős. A látási viszonyok jók.
00:14
Hajó észlelése, jól kivilágított spanyol nemzeti jelekkel, tehát „érinthetetlen”.[1] Két vadászat egy éjszaka, bár siker nélkül. Az egész legénység ragyogott. 14 napja vagyunk hadműveleti területünkön, hajóészlelés nélkül. Most kevéssel is beérjük.
00:25
Visszaállunk a 305 fokos irányba.
09:21
Gőzös a láthatáron a hajóorrtól jobbra. Irányt váltok 50 fokra, természetesen a Zöld foki szigetek felé tart.
10:35
A Shepard Line amerikai hajója, Bostonból. Elengedve.[2] Nem használnak zászlójelzéseket, ahogy én szeretném, a jelentések kétségesek és csak „titokzatos hajó”-t mondanak. A célt, hogy láthatatlanul jussunk el a hadműveleti területre nem sikerült elérni, mert nem volt senki, akit meglephettünk volna. Most, hogy a jelenlétünk ismert, legfeljebb mérsékelt veszélyt jelenthetünk az ellenséges hajókra.
11:17
Visszatérünk a 305 fokos irányba.
12:00
[Helyzetünk:] Északi szélesség: 8º19', nyugati hosszúság: 27º54'
Egy nap alatt megtéve: 216 tengeri mérföld[3]
Összesen megtett: 8257 tengeri mérföld.[4]
12:09
Irány 280 fok.
14:35
Gőzöst pillantottunk meg a hajóorrból, ütközési pályára álltunk. A hajón nincsenek semleges jelzések, végül - túl későn - görög zászlót húz fel.[5]
15:14
Az ágyúkat álcamentesítjük.[6] Stopjelzéseket küldünk. A hajó megrendelést teljesít, nincs vezeték nélküli távírója, előkészíti a mentőcsónakokat.
15:41
Diebitsch alhadnagy alatt átvizsgáló csoport megy át.
A hajó az Antonis, 3729 BRT tonna, görög, honi kikötője Oinousszesz (Khiosz), tulajdonosa a Lemos & Patras hajózási cég. 4800 tonna szenet szállított Cardiffból Rosarioba[7], 3 angol eredetű gépfegyverrel felszerelve.
Parancs: A legénység szálljon át a csónakjaiba, elsüllyesztjük a hajót.
Korábban áthordtunk a fedélzetre róla: térképeket és dokumentumokat, 3 géppuskát 1000 golyóval, 7 élő juhot és friss élelmiszert, a hajó harangját és zászlóját. Mivel a legénység hanyatt-homlok elmenekült a hajóról, az átvizsgáló csoport áthozott néhányat a személyes tárgyaik közül.
18:08
Robbanótöltetek aktiválva. (1,24 kg robbanóanyag aknánként és 3 robbanótöltet)
18:10
A vizsgálócsoport elhagyja a hajót.
18:19
Detonáció a hajó közepén, melyet a kazán felrobbanása követ.
18:37
Északi szélesség 8º17', Nyugati hosszúság 28º32'
A hajó elsüllyed szinte hang nélkül.
28 embert veszünk a fedélzetre a személyzetből és egy potyautast, nevezetesen: 15 görögöt, 5 argentint, 2 magyart, 2 portugált, 2 spanyolt, és 1 chileit.[8]
19:15
Irány 90 fok, annak érdekében, hogy újra átvizsgáljuk ezt a területet.
1941. január 7.
06:00
[Időjárás:] Felhős, nagyon jó látási viszonyok.
Irány 280 fok, a New Yorkból Fokvárosba vezető hajóút.
12:00
[Helyzet:] Északi szélesség 8º31', nyugati hosszúság 27º41'
Napi megtett út: 203 tengeri mérföld.
Összesen megtett út: 8460 tengeri mérföld.
A radar, amelyben sohasem bíztam igazán, tönkrement. Kísérletet teszünk a megjavítására.
18:04
Egy hajó a láthatáron, amely a kikötőbe tart. Bekapcsolja a világítást és bevilágítja a semlegesség jelképeit. Amerikai. Mivel csak most volt naplemente, beállítja a fényeket és folytatja útját.
20:00
Irány 313 fok.
23:00
Irány 295 fok, annak érdekében, hogy teszteljük a hajózó útvonal déli oldalát.
Az Antonis gőzös kiértékelése
A hajónaplóban, térképekben nincs jelentős eredmény. A hajó konvojban utazott Sao Vincente (Zöld-foki szigetek) felé, hogy partra tegye 3 potyautasát.[9] Onnan vette az angol konzul utasítását, hogy haladjon nyugat felé, de nem engedelmeskedett.
A rádiós a kapitány tudta nélkül önként a következő adatokat ismertette:
Fenntartja, hogy hajók egyedül is hajóznak a konvojok észak-déli útvonalán. A Panama zónán át a legrövidebb úton. A legényt Angliában besorozták, nem akar visszatérni Európába, nehogy egy újabb útra küldjék. Teljesen a propaganda hatása alatt áll. Nagyon meglepődött, hogy a fedélzetre vettük őket és tisztességesen bánunk velük.
Az értékelés megerősíti korábbi ítéletünket, hogy az Atlanti-óceánon még mindig nyílt forgalom zajlik, de az biztos, hogy szinte kizárólag spanyol és amerikai hajókon, amelyeket nem szabad támadnunk. A rendelkezésre álló ellenséges hajóforgalom lényegében a konvoj útvonalakon és a Panama zónán át zajlik.
1941. január 18.
02:00
Irány 270 fok.
…
17:30
Északi szélesség 26º34', nyugati hosszúság 30º30'
Füstfelhő a láthatáron, 282 fokra. Valódi.
17:45
Fordulás nyugat-északnyugatról északkeletre. A gépészek teljes sebességre kapcsolnak. 17.5 csomó.
17:48
Felhős égbolt, szokatlanul jó látási viszonyok.
Az ellenség a fénylő horizonton. Úgy döntök, hogy az irány és a sebesség úgy legyen, hogy fényben maradjon és gyorsan megközelítjük a növekvő sötétségben.[10]
18:17
A hajó elfordul. Feltételezésemet, hogy követni fogja a parancsokat és szürkületkor megkezdi a cikkcakkban való hajózást, ez megerősíti. Egyébként elsötétítve utazik.
18:21
Teljes sebességgel előre, úgy hogy az ellenfél ne kerülhessen meg engem a közeledő sötétség felé. Azonosítottuk, mint közepes nagyságú tartályhajót.
18:29
Riadó
18:41
Álcátlanítás. Nem tudjuk bemérni a távolságát, a becslés ennek fényében bizonytalan.
19:18
Keresőfények bekapcsolva.
A fényszóró messze nem elég, meggyőződünk róla, nem képes a célon maradni, ahogy a hajó mozog. Világítólövedékkel[11] tüzelünk. A távolság 6000 méter, alábecsültük.
19:19
A tüzérség tüzet nyit. A harmadik sortűz eltalálja a célt.
19:20
A naplóhoz 5 dokumentumot csatolok: 1 rajz a csatáról, 1 tüzérségi jelentés, 3 torpedójelentés.
Ellenséges rádióadás: RRR British Union megfejtve. Pozíció: Északi szélesség 26º24', nyugati hosszúság 30º58'
19:24
Tüzet szüntetünk, mivel az ellenfél nem nyitott tüzet, és morzejeleket küld [lámpákkal], feltételezem, hogy meg akarja adni magát, így
19:25-kor
felé veszem az irányt 340 fokra.
19:29
Az ellenfél tüzet nyit tatágyúival. Újra tüzet nyitunk 3400 méterről. Az ellenség csak négy sorozatot ad le, aztán a tatfedélzet lángba borul. Megközelítjük. Sebességet csökkentünk.
19:44
Tüzet szüntess. Az ellenfél elhagyja a hajót.
19:48
A tűz a taton egyre inkább elharapózik. Mivel egy üres tartályhajó nehezen süllyeszthető el, azt kívánom, bárcsak felrobbanna.
19:55
Az átküldendő vizsgáló különítmény csónakja éppen vizet ért, mikor folyamatos robbanássorozat kezdődött az ellenséges hajó tatján. Már nem lenne bölcs átszállni a tankerre.
20:06
A csónak ismét a hajónk fedélzetén. Felvettük a pozíciót a torpedóvetéshez.
20:34
Első torpedó kilőve. Biztonságos távolságra robbant.
Második topredő kilőve. Az előárboc magasságában talált.
Morzejelek a mentőcsónakokból: SOS csónakok süllyednek.
20:42-21:21
28 túlélőt mentettünk ki, köztük a kapitányt. Mind angolok.
21:56
Tüzet nyitunk két ágyúból, mert a tanker nem akar elsüllyedni. Habár minden lövés talál, nem sikerül, ezért:
22:12
Harmadik torpedó. Találat a hajó közepén. A hajó lassan a jobb oldalára dől, és lassan süllyedni kezd.
22:30
Északi szélesség 26º29', nyugati hosszúság 31º07'
A British Union elsüllyedt.
22:34
Irány: 290 fok. Sebesség: 15 csomó.
22:43
Irány 270 fok.
Tüzelés közben a radar teljesen használhatatlanná vált, és nem lehet megjavítani a fedélzeten jelenleg.
1941. január 19.
04:30
Irány északkelet később északnyugat, 1-2.
A tenger nyugodt, gyenge szél nyugat-északnyugatról, majd keletről. Az égbolt felhős. A látási viszonyok nagyon jók.
Az operátor a British Union fedélzetéről segélyjelzéseket adott le, feltehető, hogy helyesen állapította meg, hogy mi voltunk [a támadók].
06:00
Irány 260 fok.
09:00
A sebességet „járőrözési sebességre” csökkentettük (9.5 csomó).
09:30
Irány 270 fok.
A rádión a 33-as hajó[12] arktiszi vizeken elért sikeréről érkezett jelentés.
Rádiójelentés a Nordmark[13] hajóról: randevú 3.2[14] „Lübecknél”[15]
Ez még túl korai nekem. Rádióssal visszaüzenek: 1. Késleltetni a randevút a Nordmarkkal 10.2-re. 2. Várom az új útvonalra és szándékra vonatkozó jelentéseket rádión.
Rádiójelentés: A 41-es hajó[16] ne menjen az Antarktisz felé. A 33-as hajó sikerének nem volt áldozata. Egy bálnavadász hajó áll rendelkezésre, ha szükséges.
A British Union kiértékelése:
A British Union tanker nagysága 6987 BRT, Tulajdonosa: British Tanker Co. Ltd., London. Gibraltárból Trinidadra, Arubára tartott. Segédcirkálónk jelentétéről a térségben nem tudott, ezért utazott egyedül közvetlen útvonalon ez a lassú hajó (10 csomó). A cirkálót nem vette észre egészen addig, míg tüzet nem nyitottunk, ekkor azt hitték, hogy tengeralattjáró vagyunk. 28 ember menekült meg, 17 ember, köztük az első és a másodtiszt veszett oda. A britek viselkedése a vízben jó volt, nyugodt, tárgyilagos, bajtársias. Ezért volt lehetséges megmenteni mindenkit, akit láttunk. A csónakok léket kaptak a lövöldözés során, légtartályokkal maradtak csak fenn a víz felszínén és nehezen őrizték meg egyensúlyukat. Sok férfi hiányosan öltözött, a hajón maradt mindenük, amikor az egész elkezdődött. Magukkal hoztak egy majmot is, amíg nem terjeszt valami betegséget, megtarthatják. Miközben felhúztuk az első mentőcsónakot, segélykiáltás hallatszott lentről, ledobtunk egy éjszakai mentőbóját, később két férfit húztunk fel, de harmadik mentőcsónakot nem láttam. A teljesen kimerült rádiós volt az utolsó, akit kimentettünk, egyik legényem ugrott utána. Nadrágzsebében a következő szakadt titkos dokumentumok voltak:
1. Két utasítás az Admiralitástól, ezeket már ismertük.
2. Több vezeték nélküli távírón érkezett üzenet, részben dekódolva. Néhány új jelcsoport a Bigramm 7. táblázat számára.
A szöveget nem lehet meghatározni, mivel nincs kereskedelmi tengerészeti kódkönyv a fedélzeten. A British Union elfogása nem változtat a véleményemen, hogy alig van ellenséges nyílt hajózás az Atlanti-óceánon.
A lőszerfogyasztás sajnos nagyon magas volt:
3 darab torpedó
61 darab 15 cm-es gránát
36 darab 15 cm-es világítógránát.
Ugyanakkor ez volt a tűzkeresztség a legénység számára. Az ellenség lövései rövidek voltak, egy pedig túl széles.”
Folyt. Köv.
Jegyzetek:
[1] Spanyolország az egész világháború alatt megőrizte semlegességét.
[2] Ekkor ugyebár az Egyesült Államok még nem állt hadban a Harmadik birodalommal.
[3] Mintegy 400 km, mivel 1 tengeri mérföld 1852 méter.
[4] 15292 km.
[5] Németország szövetségese, Olaszország 1940 októbere óta hadban állt Görögországgal, így a hajó ellenségesnek számított.
[6] A segédcirkálók, hogy kereskedelmi hajónak látszódjanak, álcázták fegyverzetüket, hogy távolról ne legyenek észlelhetőek.
[7] Rosario argentin nagyváros a Paraná folyó mellett, amelyen nagyobb hajók is feljutnak a városig.
[8] Hogy ki volt a két magyar, nincs információm róla, és arról sem, hogy ez összeadva miért csak 27 és nem 28 fő.
[9] Korábban csak egyről írt.
[10] Azaz az ellenséges hajó nyugatra volt a némettől, éppen a lemenő nap fénye világította be, míg a támadó cirkáló keletről közeledett, ahonnan a sötétség elrejtette.
[11] Angolul: star shell, mivel csillaggal voltak megjelölve az ilyen típusú lövedékek.
[12] A 33-as hajó a Pinguin segédcirkálót jelenti, amely január 14-én ért el komoly sikert, mikor egy kisebb flottányi, 14 hajóból álló norvég bálnavadászcsoportot állított meg és kísért a német kézen lévő Bordeaux kikötőjébe. Ez volt a német segédcirkálók talán legnagyobb sikere a II. világháborúban.
[13] A Nordmark német ellátóhajó volt, amely ekkoriban az Atlanti-óceánon műveleteket végző német hajók működését segítette.
[14] Azaz február 3-án találkoznának.
[15] A németek kódokkal jelöltek az óceán egyes területeit, mint találkozási pontokat, természetesen nem a német kikötővárosról van szó.
[16] A 41-es hajó magát a Kormorant jelenti.