Válogatás a Kormoran német segédcirkáló hajónaplójából II.
A Kormoran segédcirkálót utoljára az Atlanti-óceán középső részén hagytuk el, ám 1941 tavaszán új parancs érkezett, hogy tegye át operációit az Indiai-óceánra, melyen keresztül a Brit birodalom fontos közlekedési útvonalai futottak Ausztráliából és Indiából Európába. A magát semleges kereskedelmi hajónak álcázó cirkáló májusban így már Fokváros elhagyva Afrika keleti partjai mentén tartott India felé. E rövid sorozatocska második részében (még egy lesz) itt eltöltött napjaiból kapunk egy kis ízelítőt, arról, hogy egy ilyen magányos vadásznak miféle problémákkal kellett szembesülnie magára hagyottan, sajátjaitól sok ezer kilométerre.
„1941. május 20.
[Időjárás:] Nyugodt tenger; enyhe hullámzás; szép idő; nagyon jó látási viszonyok.
Mivel az [előző] útvonal nem hozott semmi, most a Benarty útvonalán haladok.
09:00
Elértük a kiosztott műveleti területet (Kereszteztük a keleti szélesség 80º-ot).
A helyzet értékelése:
Amikor elértük a műveleti területet, a helyzetet a következőképpen látom:
Ezen a területen segédcirkáló utoljára 6 hónappal ezelőtt ért el sikert. A közelmúltban a térséget szándékosan békén hagytuk, hogy most meglepetést okozhassunk. Alig van információnk az itt zajló hajózásról. Feltételezzük, hogy a forgalom a Szunda-szorosban megszűnt és az ausztrál hajózás a Banda-tengeren és Szingapúron, vagy kelet fele, a Csendes-óceánon át zajlik. Ennek megfelelően a működési területen a forgalom csak a Sabang-Colombo útvonalon és a Bengáli-öbölben fut. Lehetséges azonban, hogy a nagy mennyiségben szükséges felszerelések szállítása a Földközi-tenger keleti felébe lerövidített útvonalon, újra az Ausztrália-Colombo útvonalra kerül át. Másrészt lehetséges, hogy az Afrika felé irányuló forgalom Sabangból közvetlenül a Maldív-szigetek és a Chagos-szigetcsoport közötti szoroson át történik. Ez az összes számba jöhető forgalom a Chagos-Colombo-Sabang háromszögben. A Bengáli-öbölben való aknatelepítést kiegészítő feladatnak tekintem. Mivel ismertté vált, hogy Rangoonban aknamentesítő flottilla van, fel kell tenni, hogy minden nagyobb kikötőben lesznek aknakeresők. Itt nincsenek fontos elaknásítható pontok, előretolt bázisok. Az aknatelepítés a kikötők bejáratához kevéssé hatékony és nem érdemes érte kockáztatni a kisegítő cirkálót, csak nagy díjakért. Egyébként is, a következő hónapokban, májusban és júniusban az időjárás nagyon kedvezőtlen ilyen vállalkozásokhoz.
Határozat:
Az aknatelepítést el kell halasztani egy időre. Cirkálás által a Chagos-Colombo-Sabang háromszögben meg akarom állapítani, hogy van-e még forgalom a nyílt óceánon. Ugyanakkor a fedélzeten lévő rádiósok feladata, az információszerzés a Bengáli-öbölben és a Sabang-Colombo útvonalon zajló forgalomról és az azt védelmező tengeri és légi erőkről. A következő teliholdig ezek alapján fogok működni a nyílt óceánon. Az ezt követő Újhold időszakában először nyomást akarok kifejteni a Sabang-Colombo útra, majd a terület nyugati részén a Maldív-szigeteknél.
10:35-11:05
Hajózás különböző sebességekkel, hogy a szabályozó alkalmazkodjon az I-es számú géphez.
12:00
Déli szélesség: 9º47'; keleti hosszúság: 80º35'
Napi menet: 236 tengeri mérföld
Összesen megtéve: 39024 mérföld.
12:37
Megálltunk. Motorjavítás. (Lásd: a gépterem naplóját!)
15:26-15:38
Próbaüzem, egyedül a kikötőpropellerrel (2 motorral).
Maximális sebességként 11 csomót értünk el.
15:40
Javítás kész. Irány 90 fok, 11 csomóval.
17:00
Déli szélesség: 9º47'; keleti hosszúság: 80º56'
Megálltunk. Motorjavítás. (Lásd: a gépterem naplóját!)
19:22
Motorjavítás kész.
19:35
Irány 90 fok, 11 csomóval.
1941. május 21.
Nyugodt tenger.
09:15
Nagyon jó látási viszonyok. Irány: 50 fok.
12:00
[Pozíció:] Déli szélesség: 9º39'; keleti hosszúság: 83º20'
Tegnap óta megtett távolság: 176 tengeri mérföld.
Összesen megtéve: 39200 tengeri mérföld.
A brit sajtó ma hozta a hírt, hogy reggel óta német ejtőernyős és vitorlázó csapatok landoltak Krétán.[1] Annak ellenére, hogy győzelemről harsognak, nem úgy tűnik, hogy az angolok nagyon jól állnának. A mi fiaink majd kezelésbe veszik őket!
14:00
Az órákat előreállítjuk egy órával. Zónaidő 90º, kelet.
16:00
Irány 105 fok, a hajó nyugodtan folytatja útját a függelékben meghatározott A.B. Albers művelet szerint.
17:47
Irány 50 fok.
19:40
A 45-ös [hajó][2] rádióadása: Átteszi a működési területét Ausztrália keleti partjára. Így a közeljövőben mi leszünk az egyetlen német hadihajó az Indiai-óceánon. Most megvan az a mozgási szabadságom, amit akartam. (Lásd: 11.5. alatt a hadinapló 108. oldalán)
…
1941. június 5.
Nyugodt tenger.
07:47
Enyhe S hullámok; szép idő; nagyon jó látási viszonyok.
Irány 210 fok, 11 csomóval.
12:00
[Pozíciónk:] Déli szélesség: 4º05', keleti hosszúság: 81º33'
Napi megtett út: 171 tengeri mérföld.
Összesen megtéve: 42849 tngeri mérföld.
14:15
Megálltunk. Motorjavítás. (Lásd: gépház naplója!) A hajónk nevét és a kémények jelölését megváltoztattuk. A hajónkat most „Kinka Maru”-nak hívják, JYUL, Tokió.[3] Azért választottam ezt a nevet, mert a Kokusai Kisen Kaisha cég Indiai-óceánon közlekedő hajói hasonló típusúak, mint a mienk. A [másik számba jöhető japán társaság] Nippon Yusen Kaisha – a rádiólehallgatónk szerint – csak régi típusú hajókat használ, széntüzelésűeket.[4]
20:05
Irány 210 fok. Alacsony sebességen teszteljük a javított gépeket.
21:00
Megálltunk. Motorok javítása. (Lásd: a gépház naplója!)
22:30
Motorok rendben. Irány 210 fok, 9 csomóval.
…
1941. június 10.
Nyugodt tenger; S hullámok; felhős [égbolt]; nagyon jó látási viszonyok.
12:00
[Pozíciónk:] Déli szélesség: 0º25', keleti hosszúság: 79º43'.
Napi megtett út: 265 tengeri mérföld.
Összesen megtett út: 43988 tengeri mérföld.
14:43
Megálltunk, hogy légi felderítést végezzünk.
14:52
A repülőgépet vízre tesszük.[5]
15:48
Repülőgép indítása.
16:16
A repülőgép visszatér az első felderítőkörről.
17:17
Repülőgép visszatér a második felderítő útról.
17:30
Repülőgép landolt.
17:46
Repülőgépet kiemeljük a vízről.
17:49
Repülőgép a fedélzeten.
17:54
Irány 245 fok, sebesség 11 csomó.
Ahelyett, hogy a rendkívül nehéz és otromba fedőajtót használnánk, a repülőgép fölé speciális szerkezettel két réteg vásznat borítunk. Felmentettük magunkat a szabályzat alól, mert ezzel sok időt spórolunk.
20:41
A rádión [hír érkezett] az iraki felkelés összeomlásáról, a szíriai csatáról[6] és az amerikai politikáról.
…
1941. június 16.
Irány: dél-délnyugat; a tenger mérsékelt; S-alakú hullámok; felhős [égbolt]; nagyon jó látási viszonyok.
06:00
Irány 80 fok.
06:55
Északi szélesség: 2º22', keleti hosszúság: 78º17'.
Hajó a láthatáron, 55 fokra (Kormány elforgatva 200 fokkal). Egy közepes személyszállító hajó a British India Co.-tól. Először
06:59-kor
Nagy sebességet adok, majd
07:01-kor
Riadó.
A további megfigyelés meggyőzött arról, hogy nem lehet kisegítő cirkáló. Elhiszem, hogy valóban postagőzös, és úgy döntök, hogy ha tudok, feltűnés nélkül hatósugáron belülre kerülök.
07:06
A sebesség 11 csomó, a régi gyakorlatnak megfelelően.
07:10
A hajó elfordul jobbra, keresztben megy el a farunk előtt, úgy hogy szinte belefut a fegyvereinkbe, mint annak idején az Africa Star.[7] Ebben a pillanatban az orrban lévő füstgenerátor elkezd füstöt okádni egy hibás szelepen keresztül. Ezután a hajó keményen elfordul. Mivel csak 200 tengeri mérföldre vagyunk Colombotól, fel kell adni a hajszát. Elhagyom az útvonalat, és hagyom, hogy találgassanak, vajon miféle hajó is lehetünk.
07:40
Riadó vége. Irány 80 fok.
08:39
Hajó a láthatáron. Minden csendes. A hajón nincs rádió. Talán elvezet az őrült kollégájához, aki izgalmában füstbombát vet be. Annak érdekében, hogy többször ne történjen meg ilyen balszerencse, nem fogom többé kiengedni a túlnyomást a füstgenerátoron keresztül riadó esetén. Ettől függetlenül megpróbálom majd ismét felvenni a kapcsolatot a hajóval alkonyatkor, ezért:
10:30-kor
Irány 211 fok, 14 csomóval.
12:00
[Helyzetünk:] Északi szélesség: 2º09', keleti hosszúság: 78º38'.
A nap során megtéve: 259 tengeri mérföld.
Összesen megtéve: 45243 tengeri mérföld.
19:00
Sajnos nem sikerült újra megtalálnunk a hajót.
Irány 14 fok, 11 csomóval, a parancsban előírt járőrözési útvonalon.”
Jegyzetek:
[1] Valóban 1941. május 20-tól német csapatok özönlötték el Krétát, és a német kapitány megérzése is helyesnek bizonyult, a britek nagy vereséget szenvedtek néhány nap alatt.
[2] Ez a Komet segédcirkálót jelenti.
[3] A német segédcirkálók kereskedelmi hajóknak álcázták magukat, jelen esetben egy egyébként nem létező japán kereskedelmi hajónak.
[4] A Kormorant dízelüzemű elektromotorok hajtották, így széntüzelésűnek nem álcázhatta magát, mert azonnal kiszúrják az álcát
[5] A Kormoran hajónak két hangárban tartott felderítő Arado AR 196-os repülőgépe volt, amelyek vízről indultak.
[6] 1941. április 1-én Irakban a brit uralom ellen felkelés bontakozott ki, amely májusban egy komolyabb iraki-szíriai konfliktusban csúcsosodott ki. Végül május végéra a britek elfojtották az ellenállás.t
[7] Az Africa Star nevű brit szállítóhajót a Kormoran 1941. január 29-én süllyesztette el.